Вектори діяльності класного керівника щодо створення сприятливих умов під час адаптації п'ятикласників до нової навчальної ситуації
Притча «Про сорокаденний цикл звикання»
Учні одного майстра, та й сам учитель зовсім зубожіли.
Вони жили в області, яка славилася великою кількістю будинків і скупих
багатіїв. У одних було просто нічого попросити, а у інших неможливо було
що-небудь вимолити. Заробити грошей теж не вдавалося. Немов сама доля
озброїлася на них.
- Учитель, - кликали, нарешті, учні майстра, - аж поки
нам терпіти таку нужду, скільки ще днів?
- Сорок, - відповів учитель.
- А потім, що потім?
- А потім - звикнемо ...
Ось так і наші п'ятикласники,
переходячи в основну середню школу, при створенні сприятливих умов протягом
40-60 днів звикають до нового навчального середовища, іншими словами,
адаптуються до нього.
Взагалі, в широкому сенсі АДАПТАЦІЯ - це пристосування до
навколишніх умов. Це процес, притаманний кожній людині, якийпереживається
кілька разів протягом життя.
1
-й період адаптації -
це 1 -й рік життя дитини.
2
-й період починається з того
часу, коли дитина вчитися говорити.
3-й
період - входження дитини
в колектив (ясла, садок).
4
-й період - навчання в
школі, де дитина переживає процес адаптації кілька разів - в 1 класі, 5 класі,
10 класі.
Наступними періодами адаптації
можна назвати періоди входження людини в студентське середовище, робочий
колектив, а також утворення сім'ї.
АДАПТАЦІЯ ДО ШКОЛИ - процес звикання до нових шкільних вимог і порядків,
нового оточення, нових умов життя.
Залежно від індивідуальних
особистісних особливостей дітей, а також від типу нервової системи адаптаційний
період може тривати від 2-4 тижнів до 2 - 3 -х місяців.
З усіх шкільних адаптаційних періодів найбільш складним є
5 -й клас. Для того, що б усвідомити всю складність цього процесу, пропоную
виконати вправу.
Вправа «Труднощі п'ятикласників»
«Уявіть себе на місці дітей, які прийшли в 5 -і класи . З
якими труднощами можуть зустрітися діти, прийшовши до школи, потрапляючи в
новий клас? » (Відповіді учасників).
Причини
труднощів п'ятикласників :
v
зміна
шкільного статусу;
v
новий
класний керівник;
v
поява
значної кількості нових і різних за характером, системи вимог і особистісними
особливостями вчителів - предметників;
v
різноманітність
нових навчальних предметів;
v
збільшення
навчального навантаження;
v
періодична
зміна класних кімнат;
v
проблеми
зі старшокласниками.
Ситуація новизни є для
будь-якої людини певною мірою тривожною. Дитина переживає емоційний дискомфорт,
насамперед через невизначеність уявлень про вимоги вчителів, про особливості і
умови навчання, про цінності і норми поведінки в колективі класу тощо.
Цей стан можна назвати станом
внутрішньої напруженості, настороженості. Як наслідок, в цей період діти
нерідко змінюються - тривожаться без явних причин, стають боязкими або,
навпаки, розв'язнішими, занадто метушаться.
Досить тривале психічне
напруження може закінчитися шкільної дезадаптацією і дитина стає
недисциплінованою, безвідповідальною, швидко стомлюється, відстає у навчанні і
вже не хоче йти до школи.
Полегшити і прискорити процес
адаптації п'ятикласників до нової навчальної ситуації можна тільки шляхом
комплексного психолого-педагогічного супроводу учнів всіма учасниками навчально-виховного
процесу.
Причому,
ключовою фігурою в цьому комплексному супроводі стає класний керівник, який
створює такі умови для взаємодії зі своїм класом, при яких визначальними
словами будуть «спілкування», «дружба», « взаєморозуміння», «інтерес», «захопленість».
Класний керівник п'ятикласників
повинен стати найближчим серед багатьох вчителів-предметників, найбільш
обізнаним у всіх справах, що стосуються дітей свого класу, самовідданим
помічником і мудрим порадником батькам своїх дітей. Крім цього, важливо не
упустити, не втратити все те, чого навчила початкова школа, а так само зняти
тривожні очікування дітей та їх батьків.
Тому класний керівник 5 -го
класу повинен так спланувати свою роботу, щоб з першого дня навчання у другій
ступені п'ятикласники відчули себе не боязкими і втраченими спостерігачами
нового шкільного життя, а повноправними членами колективу, які навчаються в
основній середній школі. Причому така робота починається ще до 5 класу.
Етапи
супроводу адаптаційного
періоду:
I етап . Підготовчий
(травень -червень, серпень) - підготовка до переходу в 5 -й клас і складання програми
психолого-педагогічного супроводу.
II етап . Супровідний
(вересень -грудень , січень- травень) - реалізація програми супроводу.
III етап . Підсумковий
(грудень, травень) - підведення підсумків адаптаційного періоду і планування
корекційно-розвивальної роботи з дезадаптованими школярами та учнями з низьким
рівнем адаптації.
Заходи I підготовчого етапу :
з
учнями 4 -х класів:
v
діагностика
готовності до навчання в середній школі (сформованість основних компонентів
навчальної діяльності, довільність, рефлексія);
v
гра
«Дорога в п'ятий клас»;
з
вчителями - предметниками та майбутніми класними керівниками 5 -х класів:
v
семінар
-практикум або круглий стіл з питань адаптації п'ятикласників, в роботу якого
включаються вчителі початкової школи, що випускають дітей, вчителя середньої
школи - нові класні керівники та вчителі- предметники даної паралелі класів,
психолог. Обговорюються особливості даного шкільного періоду, вікові
особливості дітей, шляхи оптимізації процесу адаптації;
v
відвідування
уроків у випускних класах початкової школи;
v
знайомство
з програмою і системою вимог учителів початкової школи;
з
батьками майбутніх п'ятикласників:
v
батьківські
збори «Через три місяці - у п'ятий клас», в ході якого батькам даються
рекомендації про те, що можна зробити влітку для підготовки дитини до 5 класу
(розвивати соціальні навички, задовольняти основні вікові потреби (почуття
«дорослості», схильність до фантазування, прагнення до експериментування),
сприяти формуванню недостатньо розвинених навичок, необхідних для успішного
навчання). Відбувається знайомство з майбутніми класними керівниками.
v
групові
та індивідуальні консультації.
II етап . Супровідний
Заходи супровідного етапу здійснюються через реалізацію 4
ключових векторів:
1 вектор. Психолого- педагогічна діагностика.
2 вектор. Корекційно- розвиваюча робота.
3 вектор. Взаємодія з батьками.
4 вектор. Взаємодія з вчителями - предметниками.
1 вектор. Психолого- педагогічна діагностика починається з 2 -3-го тижня жовтня і включає різнобічне
вивчення особистості п'ятикласника:
•
інтелектуально - пізнавальна сфера (пам'ять, увага, мислення, уява);
•
соціально- комунікативна сфера (статус в колективі, ступінь задоволеності своїм
становищем у колективі);
•
емоційно -вольова сфера (рівень тривожності, самооцінка, переважаючий фон
настрою в школі, емоційне ставлення до неї);
•
потребно - мотиваційна сфера (рівень шкільної мотивації, провідний мотив
навчання, ставлення до навчальної діяльності, рівень вибагливості);
•
індивідуальні особливості ( тип темпераменту, провідний канал сприйняття
навколишнього світу);
•
інтереси та здібності.
Спостереження
за учнями 5 -х класів під час і поза навчальних занять.
2 вектор. Корекційно- розвиваюча робота , яка включає наступні напрямки:
ü
згуртування
класного колективу і формування позитивного ставлення дітей один до одного;
ü
адаптаційні
заняття з усім класом;
ü
індивідуальна
та групова корекційно- розвиваюча робота з п'ятикласниками, що мають ознаки
дезадаптації або низький рівень адаптації.
П'ятий клас - дуже сприятливий грунт для розвитку дружніх
відносин, якщо класний керівник працює двома способами - через свій авторитет і
через організацію спільної діяльності і спілкування.
Шляхи
такої роботи:
Ø
вироблення
групових, класних норм спілкування, поведінки, відносин (класні заповіді,
правила, закони, девізи на рік і т.д.);
Ø
закріплення
відносин спільними справами, організація відносин через створення взаємодій в
діяльності;
Ø
заохочення,
підтримка ідеї дружби, як загальної цінності;
Ø
проведення
тренінгів згуртованості класного колективу .
Напрямок та результат первісного згуртування класу -
складання «почуття МИ», у формуванні якого можна виділити III етапи.
I
етап, який триває не
більше тижня, присвячений знайомству дітей один з одним або вивчення одне
одного (якщо склад класу не змінювався).
На II етапідітям
надається можливість взаємодії у великих і малих групах, склад яких змінюється,
і вироблення правил, що полегшують дію спільно. Важливо, щоб всі правила
конструювалися в позитивній формі (без «не») і були обговорені їх необхідність
і значимість. Ще однією важливою змістовною частиною даного етапу є створення
портрета справжнього школяра: якості і властивості його особистості, форми їх
прояву в поведінці, діях учня по відношенню до себе та інших людей, справи .
III
етап пов'язаний з
усвідомленням появи нової спільноти - клас і формуванням «почуття МИ». На цьому
етапі діти спільно з класним керівником створюють автопортрет свого класу. Для
цього на одній з класних годин п'ятикласники підраховують загальний вік, вага,
зріст, розмір взуття, кількість хлопчиків і дівчаток, оптимістів і песимістів,
сірих, карих, зелених і блакитних очей, холериків, сангвініків, флегматиків і
меланхоліків. Отримані дані використовуються для складання автопортрета
п'ятикласників, який малюється у вигляді чоловічка на ватмані із зазначенням
всіх показників.
Закінченням цього етапу може бути дружнє свято народження
класу в жовтні з відповідними привітаннями від адміністрації, паралельних
класів, батьків і т.п.
Заняття з адаптації бажано проводити для цілого класу на класній годині, в
приміщенні звичайної класної кімнати, щоб, охопити даною роботою всіх
п'ятикласників і згуртувати класний колектив. Подібні заняття, в першу чергу,
спрямовані на:
•
емоційне прийняття нової соціальної ситуації і нових навчальних вимог;
•
розвиток інтересу і поваги до свого власного "Я " і до "Я "
оточуючих людей;
•
усвідомлення своїх особливостей;
•
підвищення самооцінки;
•
зняття тривожності;
• підвищення
рівня групової згуртованості класу;
•
розвиток навичок рефлексії, саморозкриття;
•
регуляцію власного емоційного стану;
•
вироблення ефективних прийомів організації навчальної діяльності.
3 вектор. Взаємодія з батьками
Важливим етапом адаптаційного періоду є спільна
підготовка класними керівниками та психологом перших в навчальному році
організаційних батьківських зборів.
Завдання перших батьківських зборів:
•
зняти деяку напругу батьків, викликану побоюваннями, пов'язаними з майбутнім
навчальним роком та індивідуальними труднощами дитини;
•
поділитися з батьками враженнями класного керівника про атмосферу в класі, його
особливості, труднощі;
•
виявити очікування батьків з приводу навчання дитини в школі і співвіднести їх
з очікуваннями педагогів;
•
визначити труднощі батьків у спілкуванні з дитиною, в її вихованні;
•
домовитися про способи взаємодії вчителя з батьками протягом року, про єдині
вимоги, продиктованих шкільними правилами .
Обов'язково запрошуються вчителі - предметники, які
презентують себе і знайомлять зі своїми вимогами.
Наступні батьківські збори в 5 -х класах проводяться за
підсумками адаптації в середній ланці з поданням всіх отриманих даних
діагностики. Виробляється стратегія подальшої роботи.
Індивідуальні
та групові консультації.
Залучення
батьків до участі в житті класу.
4 вектор. Взаємодія з вчителями - предметниками
Бесіди з учнями, в результаті яких п'ятикласники
знайомляться з новими вчителями, їх вимогами до навчальної діяльності, а також
новими кабінетами, в яких дітям належить вчитися.
Бесіди з вчителями предметниками про успішність, проблеми,
про дітей з якими потрібно позайматися додатково.
Контроль
успішності в співдружності з учителями - предметниками.
III
етап. Підсумковий
Підсумково - аналітична робота спрямована на оцінку
ефективності проведеної системи психолого -педагогічного супроводу
п'ятикласників до умов середньої школи. Аналіз ситуації дає можливість
обговорити з вчителями, адміністрацією школи, батьками форми і методи подальшої
роботи і планувати навчально -виховний процес в даних класах.
З цією метою проводиться психолого- педагогічний
консиліум з питань адаптації п'ятикласників до умов навчання в середній школі.
За результатами консиліуму складається підсумковий
довідка- аналіз «Про адаптаційний період в школі» та визначаються шляхи
вирішення питань і проблем, окреслених при підготовці та проведенні
адаптаційного періоду .
Мудрець
запитав у торговця кіньми: «Чому у тебе один кінь коштує вдесятеро дорожче
іншого? » - «Тому що він біжить в десять разів швидше». - «Але ж якщо він
поскаче в невірному напрямку, то буде в десять разів швидше віддалятися від
мети ...». Торговець задумався - і зменшив ціну .
Таким чином, оптимізація адаптаційного періоду п'ятикласників
- завдання не окремих педагогів, а всієї школи. Для успіху необхідні
скоординованість і узгодженість дій різних шкільних служб, які спільними
зусиллями неспішно рухаються в правильному напрямку до однієї мети: створення
сприятливих умов для проходження природного періоду адаптації п'ятикласників до
середньої школи.
Немає коментарів:
Дописати коментар