практичний психолог
Сушовецька ЗОШ І-ІІІ ступенів
с.Кащенці, Білогірський район, Хмельницька обл.
РЕКОМЕНДАЦІЙ ЩОДО ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
Основною
метою перших років шкільного життя – приохотити, а не приневолити дитину до
шкільного навчання , власне до учіння як самостійної пізнавальної діяльності. Навчити
дитину вчитися з радістю, з власної ініціативи, отримуючи задоволення від
самовдосконалення. Це обов’язковий фундамент, без якого надто складно
реалізувати всі прекрасні очікування дорослих щодо результату шкільного життя.
6-7 років пов’язано
з переходом від ігрової діяльності до навчання як системетичної та
цілеспрямованої діяльності. У перші його місяці ознаки дошкільного дитинства
поєднуються з ознаками школяра. Часом це поєднання є досить суперечливим, що
проявляється у невідповідності можливостей дитини вимогам життя, особливо
вимогам школи і батьків.
Дошкільний і
молодший шкільний вік розділяє ”симптом утрати безпосередності“, який свідчить,
що між бажанням щось зробити і самою діяльністю виникає новий момент –
з’ясування, що дасть дитині конкретна діяльність. Цей симптом виявляється як
внутрішня орієнтація в тому , який сенс може мати для малюка здійснення
діяльності: задоволення чи незадоволення своїм місцем у стосунках із дорослим,
іншими дітьми. Так уперше виникає емоційно-смислова орієнтувальна основа вчинку.
Провідною діяльністю молодшого школяра стає навчальна
діяльність , яка з першим кроком до школи опосередковує систему його стосунків
з навколишнім світом. Але мине чимало часу , поки молодший школяр опанує її. Це
не відбувається стихійно, як у минулому під час оволодіння грою, а потребує його
великих особистісних зусиль , допомоги дорослих , насамперед педагога. [
2. ]
Адаптація – це пристосування
дитини як особистості до існування у школі згідно з її вимогами та власними
потребами, мотивами та інтересами, освоєння норм і цінностей шкільного
колективу, здатність адекватно сприймати навколишню дійсність, ставитися до
людей, подій, вчинків, спілкуватися, учитися, працювати, відпочивати,
регулювати поведінку відповідно до сподівань інших.
Адаптаційний період в 1-му класі – це створення у дитини
уявлення про школу як місце, де вона буде прийнята і сприйнята такою, якою вона
є, з усіма почуттями, думками, знаннями,
проблемами, великими і малими подіями в особистому житті.
Метою
діяльності психологічної служби школи в цей період є:
·
психологічний супровід, орієнтований на
оптимістичну перспективу кожного дня;
·
повноцінний
розвиток потенціалу дитини не залежно від індивідуально-психологічних
особливостей, інтересів та схильностей, рівня розвитку в цілому;
·
допомога
кожному учневі у соціалізації й адаптації до соціального середовища шляхом
оптимального розвитку його потенційних можливостей.
Основні
напрями роботи практичного психолога з адміністрацією, педагогами школи та
батьками учнів
1. Психолого-педпгогічна діагностика рівня і змісту шкільної
адаптації першокласників.
2. Проведення психолого-педагогічного консиліуму за
підсумками діагностики.
3. Просвітницька і консультативна робота з батьками,
індивідуальне консультування найбільш важких випадків.
4. Організація педагогічної допомоги школяру, який зазнає
труднощів у адаптації.
5. Організація соціально-психологічної допомоги дітям, які
зазнають труднощів в адаптації. [ 3.]
Поради
вчителям для взаємодії з учнями
Із замкненими дітьми:
1.
розширюйте
коло спілкування, знайомте з новими дітьми першим;
2.
наголошуйте
на перервах про корисність спілкування, розпитуйте учня, що нового він
дізнався, розмовляючи з іншими;
3.
прагніть
стати для дитини взірцем людини, яка ефективно спілкується, що дуже допомагає
їй у житті;
4.
Залучайте
якомога частіше до групових форм роботи, давайте завдання для колективної
роботи;
5.
Ніколи
не протиставляйте дитину колективові, припиняйте зневажливі зауваження
однокласників.
Із тривожними
дітьми:
1. доручення тривожної дитини мають відповідати віку;
2. підтримуйте, говоріть про свою впевненість у тому, що
дитина зможе виконати завдання;
3. не порівнюйте досягнення дитини з усіма іншими дітьми,
деже ваєливі оптимістичні прогнози;
4. не допускайте ситуації змагання, публічного виступу;
5. зменшити або усунути тривожність дитини можна за
допомогою малювання, фізичних вправ, читання художньої літератури, ігрової
терапії, музикотерапії.
З агресивними
дітьми:
1. не сваріть дитину за те, що вона посміла гніватись на
вас, зрозумійте її обурення, допоможіть усвідомити і сформувати свої претензії
до вас;
2. дочекайтеся, коли емоції вщухнуть, і тільки тоді
розкажіть дитині, що її агресія непотрібна в цій ситуації, все можна вирішити
іншим, спокійним тоном;
3. учіть дитину розуміти себе й інших, якщо дитина навчиться
усвідомлювати свої почуття і почуття інших, вона зможе свідомо обирати форми
боротьби і захисту;
4. спостерігайте за собою, щоб інколи ви самі не стали
взірцем агресивної поведінки;
5. залучайте батьків, з’ясуйте, чи вони не подають
негативного прикладу.
З
гіперактивними дітьми:
1. уведіть знакову систему оцінювання, хорошу поведінку і
досягнення винагороджуйте, не жалійте для такої дитини схвалення;
2. частіше проводьте хвилинки відпочинку з легкими вправами
і релаксацією;
3. у класі бажано мати мінімальну кількість предметів, які
зможуть відволікати дитину;
4. спрямовуйте зайву енергію гіперактивних дітей у корисне
русло – під час уроку попросіть вимити дошку, прибрати зошити;
5. уведіть проблемне навчання, використовуйте у процесі
навчання елементи гри, змагання, більше давайте творчих завдань, уникайте монотонної
діяльності;
6. давайте лише одне завдання за раз, якщо учень має
виконати велике завдання , нехай воно буде у вигляді послідовних частин.
Періодисно контролюйте хід роботи над кожною частиною, вносячи відповідні
корективи;
7. створюйте ситуацію успіху, в якій дитина могла б проявити
свої сильні сторони. [
4. ]
Завдання
дорослих – адаптуватися до шестирічного першокласника
Дорослим слід не
терпіти, не чекати, доки дитина адаптується до школи та почне вчитися ”нормально”, а всіляко допомагати безболісно пережити всі складнощі
(первинного) етапу шкільного життя і відкривати горизонти учіння, крок за
кроком, неспішно, але радісно, впевнено, з любов’ю і терпінням долаючи
перешкоди. Зауважимо, що це є завданням одночасно і для родини, і для вчителя.
Дорослі мають адаптуватися до першокласника:
·
Пізнати
його таким, яким він є;
·
Вивчити
всі його індивідуальні особливості;
·
Зрозуміти
усі ”примххи” та прийняти його в свої обійми.
Переконана, що
вікові особливості школярів-шестирічок кожен учитель знає. Але в який спосіб ці
вікові закономірності виявляються у кожної конкретної дитини – щоразу загадка і
нова розгадка. Не секрет, що далеко не кожен учитель виконує своє найперше
завдання: пізнати, прийняти душею і закохати у себе маленького учня. А саме
розв’язання цого завдання відкриває педагогу можливість повести за собою у
безмежний світ знань.
З перших хвилин
зустрічі зі своїми вихованцями вчитель має побачити, що кожна дитина перед ним
– чуйне, ніжне, сприйнятливе серце та допитливий розум. Як і коли має сказати
дорослий свої слова, яким поглядом і тоном висловлювати свої поради та
зауваження, щоб вони слугували відточенню дитячої душі? Адже своє,
індивідуальне, глибоко особисте з кожним днем проступатиме в дитині помітніше
та чіткіше. [1.
]
Список використаних джерел
1.
Ладивір С.
Допоможемо вчителю зрозуміти першокласника // Практичний психолог:школа. –
2012. – №0 – С.14-15.
2.
Савчин М.В.,
Василенко Л.П. Вікова психологія. – М:. Академвидав, 2006. – с.165
3.
Федченко Л. Успішна
адаптація першокласників // Психолог. – 2014. – №6 (534). – С.18
Немає коментарів:
Дописати коментар